Niets is vanzelfsprekend


Communicatie is door continue technologische ontwikkelingen ingrijpend aan het veranderen. Kennis is toegankelijk voor een ieder. Echter door de huidige wijze waarop technologie en distributie worden ingezet, blijkt dat niet zo te zijn. Kennisintensieve werkomgevingen en systemen gaan er te vanzelfsprekend vanuit dat iedereen dezelfde vaardigheden heeft in het verwerken en adapteren van kennis en informatie.

Sherry Turkle is een interessante wetenschapper die net een nieuw boek heeft uitgebracht en omdat ze graag naar de menselijke maat van dingen verwijst vind ik haar bijzonder interessant. Een echte aanrader om te lezen…wat ik tot nu toe van haar van de afgelopen periode rondom het boek heb gevonden zet ik even voor ons bij elkaar.

Sherry Turkle’s kijk op technologie …  ze onderkent dat technologie een onderdeel is van onze intimiteit….

“Technology has become the architect of our intimacies.”

En het is ook de kunst om er mee om te kunnen gaan blijf ik mezelf steeds maar zeggen. Ik ben er dan ook echt van overtuigd dat niet alleen de beheersing en de perceptie van taal door de technologische middelen gaat veranderen. (incl meer spelfouten omdat we wel en taal corrector hebben die dat aan kan passen. Net als de telefoonnummers die we niet meer onthouden omdat ze voorgeprogrammeerd zijn. Ook denk ik dat er steeds meer technologie komt die dat stukje diversiteit waar dat we met z’n allen moeilijk kunnen verduren gaat helpen overbruggen, juist door de inzet van technologie en de kennisdeling die daaruit voortkomt.

Uiteraard gaan daar door ook weer andere zaken (op)spelen doordat we dan ook heel duidelijk en beter gaan kijken naar de onderliggende systemen die vanuit het postindustriële tijdperk komen en beknellend werken. Hoe ook we zitten in het begin van het kennis en informatie tijdperk, er gaat dus echt nog wel een heleboel veranderen …

Bekijk en lees het volgende even rustig door en laat me weten wat jij ervan vindt

http://ideas.time.com/2012/03/06/the-surprising-big-idea-at-ted-turn-off-technology/?iid=op-article-mostpop1

http://blog.ted.com/2012/03/01/places-we-dont-want-to-go-sherry-turkle-at-ted2012/

http://allthingsd.com/20120301/put-down-the-phone-and-learn-to-be-alone-and-to-listen-says-sherry-turkle-at-ted/

http://alonetogetherbook.com/

We shape our buildings, Winston Churchill argued, then they shape us. The same is true of our digital technologies. Technology has become the architect of our intimacies. Online, we face a moment of temptation. Drawn by the illusion of companionship without the demands of intimacy, we conduct “risk free” affairs on Second Life and confuse the scattershot postings on a Facebook wall with authentic communication. And now, we are promised “sociable robots” that will marry companionship with convenience.

Technology promises to let us do anything from anywhere with anyone. But it also drains us as we try to do everything everywhere. We begin to feel overwhelmed and depleted by the lives technology makes possible. We may be free to work from anywhere, but we are also prone to being lonely everywhere. In a surprising twist, relentless connection leads to a new solitude. We turn to new technology to fill the void,but as technology ramps up, our emotional lives ramp down.

Alone Together is the result of MIT technology and society specialist Sherry Turkle’s nearly fifteen-year exploration of our lives on the digital terrain. Based on interviews with hundreds of children and adults, it describes new, unsettling relationships between friends, lovers, parents, and children, and new instabilities in how we understand privacy and community, intimacy and solitude. It is a story of emotional dislocation, of risks taken unknowingly. But it is also a story of hope, for even in the places where digital saturation is greatest,there are people—especially the young—who are asking the hard questions about costs, about checks and balances, about returning to what is most sustaining about direct human connection. At the threshold of what Turkle calls “the robotic moment,” our devices prompt us to recall that we have human purposes and,perhaps, to rediscover what they are.

About these ads

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s