Heeft het online verkopen een andere consumenten ethiek?

Naar aanleiding van een reis die ik afgelopen week geboekt heb en het gedoe met de boeking, de onverwachte hogere prijs dan die mij online geëtaleerd werd. Ben ik mezelf een paar vragen gaan stellen.

Hoelang kan een bedrijf zich staande houden, in een tijd waar de online bestedingen alleen maar groeien als je systeem niet “state of the art” is en je interne communicatie chaotisch verloopt?

Hoe betrouwbaar ben je als producten die online geëtaleerd worden anders uitpakken en je dan met juridisch gebulder de consument met je gelijk moet overdonderen?

Hoe ethisch handel je en ben je als organisatie als je zaken die eigenlijk met een ICT investering, of met ICT kennis te maken hebben oplost als quick-fix met juridische kleine lettertjes en dan alsnog tracht je gelijk te halen om een hogere factuur te claimen?

Heeft de online verkoop dan eigenlijk een andere consumenten ethiek?

Wat ik op dit moment kan vermoeden is dat men bij zulk soort online handelen op een afgrond balanceert, waarschijnlijk gedreven door verouderde overtuigingen die vroeger vaak werkte en nu zo nu en dan het ook nog doen. Maar door de online concurrentie waarschijnlijk op termijn je das gaan omdoen.

Persoonlijk vermoed ik ook dat online consumenten snel klaar met je zullen zijn als er geen open, een zo “eerlijk” als zakelijk mogelijk maar vooral transparante klantrelatie is.

Dat vergt wel dagelijks onderhoud van je online site, je rekenmodules en als die ICT kosten niet verdisconteerd zijn in de gehele productprijs en of als je met de verkeerde systemen in zee bent gegaan en nu niet meer voldoende flexibel bent, kan dat wel eens “op termijn” de strop om je business worden. Vermoed ik nu zo. Ik hoop uiteraard van niet.

Geef een reactie

