Hoe belangrijk is de “Blue ocean strategy?”

Hoe belangrijk is de blue ocean strategy om uit de hedendaagse crisis te komen?

Wat je dagelijks op dit moment via de diverse media kanalen ziet is dat alles moeilijk, moeizaam gaat. De crisis is op weg naar z’n dieptepunt en neemt alle vertrouwen in een leefbare wereld mee het afvoerputje in. Tenminste dat moeten we geloven als het aan de kleine groep conservatieve leiders ligt.

Tot op vandaag heb ik geen enkele leider horen en zien communiceren over welke handvaten er zijn om er met z’n allen uit te komen. Het lijkt erop alsof er de voorkeur gegeven wordt angst te genereren. lees eens The Silent Takeover – Global Capitalism and the Death of Democracy van Noreena Hertz.

lees de boek bespreking van William Heinemann, London, 2001 als je niet veel tijd hebt. het is zo ongelooflijk de moeite waard om het even door te lezen.

Noreena Hertz geeft een analyse van de machtsverhoudingen in de wereld aan het einde van de twintigste en het begin van de eenentwintigste eeuw. Hertz baseert haar analyse grotendeels op de ontwikkelingen die plaatsvinden vanuit de Angelsaksische wereld (USA en UK) met een mondiale reikwijdte. Bij machtsverhoudingen wordt al snel gedacht aan die tussen staten of ‘blokken’, zoals Oost versus West ten tijde van
de Koude Oorlog, maar in dit boek gaat het over de machtsverhouding tussen overheid en onderneming.

En wat kan een Blue ocean strategy hierin gaan betekeken?

De Blue ocean strategy geeft eigenlijk handvatten aan om enerzijds de rode oceaan te herkennen en anderzijds de richtlijnen om zelf vanuit de eigen werkomgeving een blauwe oceaan te creëren. lees anders de http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Ocean_Strategy

of bekijk een korte synopsis op youtube en laat je inspireren.

http://www.youtube.com/watch?v=HJH0g-EPGDs

Een ding wordt duidelijk als De Rode Oceaan staat voor de bestaande marktruimte met bestaande spelers en regels, waarin de spelers elkaar hard beconcurreren in een poging zoveel mogelijk van de markt te veroveren. Laten we zeggen het type samenwerken dat voor de huidige economische crisis heeft gezorgd en voortkomt uit het postindustrieel denken. Doordat de ruimte beperkt is, kan dit uitmonden in moordende concurrentie en als gevolg hiervan van het figuurlijk vloeiende bloed, de Rode Oceaan. en lees ook Management Tip: Two Ways to Stop Competing http://s.hbr.org/nPq0IV

De kern van de Blauwe Oceaan is de zogenaamde waardevernieuwing, Value Innovation. De waardevernieuwing bestaat uit twee componenten die tegelijkertijd moeten worden geïmplementeerd:

  • Vernieuwing van de dienst of het product, zodanig dat er waarde gecreëerd wordt zowel voor de klant als voor het leverende bedrijf zelf.
  • Kostenreductie door het afstoten of verminderen van kosten gerelateerd aan aspecten die in de markt minder nodig zijn.

lees gewoon snel even de wikipedia uitleg of kijk op http://www.blueoceanstrategy.com/

De keuze is aan ons, gaan we voor die rode oceaan of voor de blauwe? Als we blijven doen wat we met z’n allen tot nu toe gedaan hebben krijgen we dat wat we nu hebben.

Gigantische economische, ecologische en maatschappelijke issues….

Heb jij je wel eens de vraag gesteld wat jouw persoonlijke dagelijkse bijdrage is mbt deze problemen en hoe jij deze instant houd? Of hoe jij door het sociaal wenselijk gedrag dat eigenlijk niet meer functioneel is, omdat je eigenlijk wel beter weet, er indirect voor blijft zorgdragen dat mensen om je heen geen andere stappen durven te zetten?

In hoeverre ben jij een onderdeel van de oplossing vanuit jouw leven voor de uitdagingen waar we met z’n allen voor staan?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s