Waar wil jij een deel vanuit maken?

http://www.mckinseyquarterly.com/newsletters/chartfocus/2012_01.htm

Interessant artikel maar wel grotendeels vanuit een verouderd denkbeeld over samenwerken en verdienen bekeken! (tenminste vanuit mijn opinie)

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat mensen (in onderwijs, zorg, overheid en MKB en industrie) vaak nog vastzitten aan verouderde verdienmodellen. En elkaar dan ook vanuit die verouderde concurrentievisie niets gunnen. (je kent h’m wel …de ene z’n dood is de ander z’n brood)

Ze de blue ocean strategy niet kennen en geloven in “eerst das fressen und dan die moraal”. Nog onvoldoende beseffen dat een goedlopende economie een netwerk is dat net als een ecosysteem voldoende plek bied voor diversiteit om dingen naast elkaar bestaansrecht te geven.

Wat ik ook vaak opmerk is dat behoorlijk nog steeds een hele grote groep mensen en dus ook de bedrijven bedrijven vaak overtuigd zijn dat ze een onafhankelijke identiteit zijn. Of zo het idee hebben dat een netwerk zaligmakend is dat ze vanuit consensus iedere vorm dat afwijkt als gevaar voor eigen welzijn zien. Dat heeft zoals ik heb kunnen opmerken vaak als gevolg dat men geoorloofd op allerlei manieren “jat” zonder ook maar een moment na te denken of het geven en nemen op het gebied van geld, energie, tijd en resources nog in balans te houden. En daar dan ook nog geheel gerechtvaardigde verhalen over produceren en zich als mens blijven vergelijken met dieren.

Komt het nu doordat ze zichzelf buiten de invloedsketen vinden staan. En vanuit een “survival of the fitest” binnen een productie proces zich zelf als een machine blijven zien omdat ze eigenlijk toch niet weten wat goed voor hunzelf is?

Of is het door gebrek aan ethiek en het belang ervan te onderkennen dat men onvoldoende in staat is hier boven te staan en dus ook te innoveren? Want om te innoveren heeft men naast geld, tijd, erergie en resources ook lef nodig om het verschil te willen uitmaken.

Wat is het gevolg van dit gedrag? Zoals nu blijkt gaat de economie verder in een neerwaartse spiraal belanden, omdat het eigenbelang, wat vaak vanuit een korte termijnvisie wordt geprefereerd. bekijk maar eens de marshmallow test eigenlijk is dat wat er nu gebeurd bijna gelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=amsqeYOk–w

Wie het vermogen heeft om niet meteen zijn begeerte te volgen, heeft meer kans dat hij of zij een gelukkiger en succesvol leven leidt

Een klein voorbeeld nu zijn de hack-apps die betaalde apps kraken en hoe we omgaan met dit soort initiatieven, die eigenlijk nieuwe verdienmodellen in spe zijn. Mensen die vinden dat alles gratis moet zijn vergeten dat dit vaak enkel in het belang van reclame is. Wat als er apps zijn die geen investeerder krijgen, maar wel een grote bijdrage kunnen leveren? Of nu door de economische crisis zou het microverdienmodel wel eens een trigger die de economie uit het slop kan gaan halen.

Het feit dat de gebruikers hack-apps gebruiken toont in mijn optiek enkel aan dat men de totale scoop van dit gebruik onderschat. Ze niet begrijpen dat er hard gewerkt moet worden om een product op de markt te brengen en reclame en sponsoring ook niet altijd zalig makend is.

Dat de hack apps bestaan en grootschalig worden toegepast toont ook aan dat de ontwikkelaar en de gebruiker op dat punt te weinig besef heeft dat dit in wezen stelen is.  En omdat men vaak de totale invloedsketen niet kent, men onvoldoende onderkent dat men zichzelf hiermee op langere termijntekort doet.

We zijn met z’n allen gewend dat geld verdiend wordt door te denken vanuit post industriële processen, die vaak vanuit grote stappen snel thuis het geld binnen scheppen ingericht zijn. Hierdoor beseffen we met z’n allen te weinig dat dit in de toekomst nog maar is weggelegd voor de grootste bedrijven die wereldwijd werken. Waarin hoofdzakelijk vanuit sixsigma en lean gedacht wordt en het individu enkel een klein mechanisme is in het proces, waar overigens ook niets mis mee hoe te zijn. Maar daarnaast bestaat nog een geheel ander wereld met behoeften en dienstverleningen en dat vergeten we maar al te vaak.

Wat mij ook verbaasd is dat vergeten wordt dat innovatie niet altijd groots hoef te zijn, want in een kennis en informatie tijdperk kunnen vanuit een “collaborative network” wel de eerste stappen naar een nieuwe en geheel andere economie gevormd worden. Het begint dan wel met elkaar het licht in de ogen te gunnen, diversiteit boven monoculturen te prefereren en te betalen voor de microdiensten die online geboden worden.

Waar wil jij een deel vanuit maken?

 

bekijk ook deze TED bijdrage van Gayle Tzemach Lemmon

#TED on.ted.com/AHdv

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s