Liquid content ….en Coca-Cola

http://youtu.be/LerdMmWjU_E (deel1)

http://youtu.be/fiwIq-8GWA8 (deel 2)

Hmm, wat een mooie infografic, van Coca-Cola je kunt ook niet anders verwachten dat dit “State of the Art” is, prachtig gevisualiseerd!

Dit aanleiding van http://www.marketingtribune.nl/nieuws/doe-als-coca-cola

En direct vraag ik me af overtuigd het me, wil ik er een deel van zijn?

Menen ze dit nu werkelijk dat ze willen innoveren?

Waarom?

Waar zien we voorgedefinieerde maatschappelijke verbondenheid van het merk met de wereldwijde issues of de locale problemen? Tot nu toe nergens…en dat zal toch ergens in hun DNA moeten zitten, anders is het “Waste of money, time and energy”! Nu zijn het nog allemaal container begrippen.

Aan de ander kant, er zijn inmiddels genoeg issues waar ze hun tanden succesvol in kunnen gaan zetten en waar ze vanuit hun merk een “added value” en een nog groter onderscheidend vermogen mee kunnen gaan opbouwen. Denk alleen al aan de gigantische plastic soep die er op verschillende delen van de wereld rond drijven… Als het merk Coca-Cola zich werkelijk dit tot innovatief doel zou stellen zouden we in korte tijd van de rommel in de oceanen verlost zijn…Hoe bijzonder zou het zijn als ze daar samen met al de Coca-Cola gebruikers voor gaan kiezen, toch?

En verder wat gaat het merk doen met de online infrastructuur?  Welke intentie heeft het behalve omzet vergroten? En welke bijdrage wil het op sociaal, economisch en mbt ecologische onrechtvaardigheden innemen? En welke niet? Welke kansen gaat het de mensen met wie ze verbonden willen zijn bieden? Hoe verbonden wilt het merk zich eigenlijk met zijn gebruikers echt gaan voelen?

Liquid content is een strategisch geavanceerdere manier met een zware logistieke infrastructuur om met je content om te gaan, maar de inhoud is en blijft ten alle tijden bepalend, daar heb ik geen stelling name in gehoord.

Uiteraard zou het prachtig zijn als er door de voorgenomen communicatie infrastructuur werkelijke product innovatie gaat plaatsvinden. Door dat ze ipv suiker in alle Coca-Cola producten Stevia gaan verwerken. Waardoor ze inderdaad een actievere bijdrage gaan leveren aan de gezondheid van hun gebruikers. En als bijproduct zouden ze de grondstoffen waar ze suiker uit halen bijvoorbeeld voor bio ethanol kunnen gaan gebruiken om hun producten mee te transporteren.
Maar dan hebben we het over een geheel ander bedrijf. Zouden ze hun intentie wel kunnen gaan waarmaken?

En toch bekruipt me het gevoel dat de voorgenomen onderlinge verbondenheid mogelijk minder rendement gaat opleveren dan dat men hoopt. Omdat in de gehele invloed-, communicatie- en productie keten diverse scharnier momenten kent waardoor de dynamiek die ze voor ogen hebben mogelijk meer de bottlenecks voor hun behoefte naar groei kunnen worden. want hoe is hun interne communicatie dan ingericht?

De online strategie is in iedergeval op papier tip top doorontwikkeld en het bijzonder dat ze willen gaan doen wat ze van plan zijn te gaan doen. En ondank mijn voorbehoud zou het wel eens een kans kunnen zijn om een bijzonder verschil te kunnen gaan uitmaken.

Ter inspiratie …. ik werd positief geraakt door de mogelijkheden die onderzocht zijn door Mark Woerde  zijn E-book and Research How Advertising Will Heal the World and Your Business. is gratis te downloaden op http://www.letsheal.org/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s