Wie wil me van feedback voorzien?

Schermafbeelding 2013-01-27 om 20.28.55
Vraagje, ik wil met een prijsvraag meedoen om verschillende redenen …, de basis titel van de prijsvraag is “Gouden tijden, zwarte bladzijden” max 500 woorden…. wie wil me van feedback voorzien?
kijk even voor de spelregels op http://web.cpnb.nl/cpnb/actueelbericht.vm?ab=316 en http://www.schrijverspunt.nl/januari-2013/1976-gouden-tijden-zwarte-bladzijden dank je wel alvast ;-))

Gouden tijden, zwarte bladzijden
“Er groeien geen rozen in zee”

Als ik terug denk over de eerste echte ontmoeting met de man die nu al meer dan 20 jaar, invloed heeft op mijn werk, studie en eigenlijk mijn gehele leven heeft gehad. Is hij een man die, zo als ik het nu ervaar, mijn ziel onherstelbaar bekraste want door zijn gedrag verloor mijn leven kleuren. Ik weet nog goed hoe het was toen het kantoor van hem betrad. Ontgoocheld was ik toen ik met mijn voormalige advocate zijn pand binnen stapte om inzicht te verkrijgen in wat de werkelijke omvang van de nalatenschap van mijn vader was. Ik hoopte op juridische fairness. Zelfs na alle opgestarte civiele rechtszaken en dank zij hem, verzande mijn zoektocht in het niets doordat hij de juridische architect van het verdwenen vermogen was. Hij was ineens een van het soort mensen in Limburg dat als je hen tegen je kreeg, jij en je kinderen je baan ging verliezen, werd me laatst vertelt. Hij schroomde ook niet om de particulier rechercheur die ik had ingehuurd te intimideren. Vanuit zijn huidige positie als deken liet hij de particulierrechercheur weten dat als hij zou doorgaan met zijn onderzoek, zijn zoon in de advocatuur geen voet meer aan de grond in Limburg zou krijgen. Met alle gevolgen van dien.
Ik zie nog de marmeren vloer, zijn functionele oerlelijke veel te kleine stalen bureau, voor een te groot raam aan een te drukke weg, enkel gescheiden door gelige vitrage voor me. Ik weet nog dat ik dacht dat het toch iemand was die geen smaak had. Het was wel het hol van de leeuw, zijn peeskamer. De smaak van een te ambitieuze man die rond de 50 was. En blijkbaar zijn carrière “rücksichtslos” opbouwde ten koste van mensen en hun families.
Geld en politieke macht maakte dat hij ongehinderd het recht kon manipuleren. Wie betaalde hem eigenlijk en waarom werd ik buiten de nalatenschap gehouden? Wil ik het nog wel weten?
Het effect van zijn ongeremde ambitie, zijn zucht naar geld, aanzien en macht was dat ik bij het overlijden van mijn oma, een korte periode later na het merkwaardige onverwachte overlijden van mijn vader, niet aanwezig mocht zijn op haar begrafenis.

Ik dwing ik mezelf, om dat ik gelukkiger wil worden, om te twijfelen over hem, hij als mens. Want wat maakt dat hij op die wijze zo succesvol wilde zijn? Was het zijn liefde naar zijn vader dat hij gewetenloos de beste, slimste jongen van Limburg moest worden?

Of was het toch een vorm van onnadenkendheid, net als de vrouw die mijn roos meenam, die ik ter nagedachtenis aan mijn oma, tijdens haar begrafenis in Bloemendaal in de golven van de zee legde?
Ze haalde het slechts in mij omhoog toen ik zag dat ze de roos oppakte en meenam, ik weet nog dat ik zonder vragen de roos uit haar handen griste en met tranen in mijn ogen haar aan schreeuwende, er groeien geen rozen in zee.

 

Geef een reactie

