Goed onderwijs is complex!

P1010936

 “Goed onderwijs hangt af van de kwaliteit van de docent?”

Met deze kop willen de nieuwe bewindslieden het vak docent weer exclusief maken. Alleen de beste mogen voor de klas. De aanname die gemaakt wordt is men gaat ervan uit dat een groep studenten niet geïnteresseerde is en dat dit een norm is. Aldus het artikel Volkskrant artikel van vandaag 14 maart 2013.

Hoe conservatief is die aanname? En welke “”intellectual capture” ligt er aan ten grondslag waardoor docenten de centrale hub zouden moeten blijven rondom  kennis ontsluiting?

Laten we allereerst eens kijken hoe complex en ingewikkeld de belangen binnen het onderwijs eignelijk liggen. En wie de centrale belanghebbenden binnen het onderwijs op dit moment zijn. Je zou zeggen de studenten of het bedrijfsleven. Maar nee het is veel platter, het zijn onder andere de machtige uitgevers, die eigenaar zijn van de kennis, denk hier onder andere aan thiememeulenhoff, Noordhoff Uitgevers, Pearson enzovoort. Onderwijs is een miljoenen business en daarin is een school en de docent een belangrijk aanhaak moment voor de uitgevers om de boeken te verkopen. En het is een businessmodel dat jaren goed gedraaid heeft. Echter het nadeel van het voordeel is dat uitgevers belangrijke en relatief stille niet te onderschatte stakeholders zijn in het proces van leren, ze promoten en ontwikkelen methodieken en levert deze aan de onderwijs instelling aan. De onderwijs keten lijkt hierdoor iets pervers te krijgen, want hoe zit het dan met de uitspraak dat goed onderwijs afhangt van de kwaliteit van de docent als dit het uitgangspunt is? Want de slecht betaalde docent zit vast aan een leer methodiek die door het management gekozen is en voert deze ook uit. Wetende dat het onderwijs hiërarchisch ingericht is kun je eigenlijk op je vingers aftellen dat de docent een factor is om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Maar in alle redelijkheid, dat zou te veel eer aan hem of haar zijn.

De complexheid van onderwijs in de 21 eeuw is dat alle kennis voor iedereen ontsloten kan worden. Echter door de huidige structuur van onderwijs en hoe het als bedrijfsmodel ingericht is, zorgt het voor een one size fits all mentaliteit. Excelleren en exclusief maken zijn de woorden die eigenlijk zo niet thuis horen in het onderwijs van de 21e eeuw. Het is wel een manier om kennis te beheersen maar zorgt voor ervoor dat studenten met hun intelligentie informatie op een bepaalde wijze moeten kunnen schakelen. En wie hoog door de ring springt en dat het snelste kan doen excelleert.  En juist dat is niet meer van deze tijd, deze mentaliteit maakt dat men als student op een gegeven moment ongeïnteresseerd is.

Vandaar dat als men de kwaliteit van het onderwijs werkelijk wil verbeteren dan is het loslaten van oerconservatieve onderliggende bedrijfsmodellen en verdienmodel binnen de gehele onderwijs keten een eerste stap.  Een ding is wel duidelijk de huidige minister en staatsecretaris van onderwijs worden omricht door een bijzonder conservatieve lobbyisten, die denken met het propoten van dit soort oldschool economisch gedachtegoed de eigen schaapjes op het droge te houden. Met als gevolg dat men jonge mensen uitsluit van studie, de docent macht geeft die niet meer van deze tijd is. Dit terwijl we kennis juist moeten gaan democratiseren omdat we met z’n allen slimmer en vaardiger moeten worden om de uitdagingen van deze eeuw samen aan kunnen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s