How Much is Enough?

Schermafbeelding 2013-03-24 om 05.41.41

….. The Love of Money, and the Case for the Good Life

http://www.guardian.co.uk/books/2012/jun/15/how-much-skidelsky-money-sandel

How Much is Enough?: The Love of Money, and the Case for the Good Life

by Robert Skidelsky, Edward Skidelsky

Schermafbeelding 2013-03-24 om 06.43.02

http://www.bol.com/nl/p/hoeveel-is-genoeg/9200000010167634/

Soms ontmoet je mensen die indruk op je maken, mensen die je in je dagelijkse gedachten meeneemt, waardoor je jezelf geconfronteerd voelt met de vraag hoe belangrijk geld voor ons allen in ons21e eeuw leven is geworden? En is nu genoeg?

Afgelopen week werd ik geconfronteerd het verdriet van een schippers familie die net failliet was gegaan. Door toedoen van een rigide oldschool economische bankdirecteur van een coöperatie werd er geen nieuwe weg gezocht om de “workforce” en “vak expertise” van deze schippers familie in een rustiger vaarwater te begeleiden. Nee het was de botte economische conservatieve bijl die er voor zorgde dat men alles verloor waar men voor gevochten had.  Met alle gevolgen van dien voor de mensen zelf en hen waar men zaken mee deed. Hoe wrang is het dat hard werkende mensen, door de malaise van de economische crisis alles, en dus ook echt alles kwijt waren geraakt. Persoonlijk ervoer ik die informatie als bijzonder verdrietig. Het maakte me wel direct weer duidelijk hoe krom de huidige politieke en bancaire beleidsvormen rondom onvrijwillige faillissement en schuldhulp verlening zijn. En ja er zijn ook gasten die er op uit zijn t faillissement te provoceren, ten bate van hun eigen portemonnee. En ja er zullen ook opportunisten zijn die er weer een voordeel uit weten te halen. Maar grosso modo wil niemand een faillissement. Het percentage mensen dat misbruik maakt van een faillissement wordt volgens mijn schromelijk overdreven. De vraag is waarom? En laten we eerlijk zijn, de honden lusten er toch echt geen brood van die negatieve gedachten die er over mensen zijn die failliet zijn. Achter hun rug om worden er toch nog steeds pek en veren over hun uitgestrooid.

Welk mechanisme verschuilt zich hier achter? En waar ligt de oorsprong van deze manier van doen? Wat is de hogere intentie van dit collectieve doen? En wie kan het verschil ten goede gaan maken?  Als we dat zouden kunnen achterhalen zouden we er mogelijk anders over nadenken. En zouden we mogelijk niet meer kunnen en willen doen wat we op dit moment met z’n allen instant houden. Namelijk mensen als grofvuil op straat zetten en investeren in cijfers en in verouderde economische concepten.

Zoals we weten van het Keynes’s essay heeft hij een voor mijn gevoel te relaxte houding over “Greed -Hebzucht” hij ziet het als een van de grootste drivers achter “groei” http://en.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes

Echter hem plaatsend in het perspectief van zijn tijd, weekt hij zich door die opmerking los van de morele religieuze banden die in zijn tijd er voor zorgden dat men als samenleving de dingen bleef doen die voor die tijd desastreus waren. Namelijk in die tijd werd er veel waarde gehecht aan het algemene belang en de hiërarchische in gerichte macht van de kerk en de edelen. Zij deelden de lakens uit en bepaalden wie bestaansrecht konden krijgen. Is het niet in de note dop dat doordat Keynes het eigenbelang voorop stelt in de vorm van “Greed is Good” was dat op dat moment daar dus een verademend antwoord op. Heel veel onrecht en een teveel ondergeschiktheid aan het algemene belang vermorzelde iedere vorm van creativiteit zelf iets te bedenken om geld en welvaart te genereren . Met alle gevolgen van dien voor ons nu?

Zou er eigenlijk in de kern niet nu een nieuw evenwicht gezocht moeten worden? Zou de discussie op een ander niveau rondom eigenbelang versus algemeen belang moeten gevoerd worden gaan kijken in welke mate religie en ander disruptieve componenten er nog in ons collectieve gedachte goed de boven toon voeren. En dan de kijk op de verdeling van (human) resources, tijd, geld en energie volgens mij hebben we daar juist nu een nieuw perspectief aan de horizon nodig en is Keynes en zijn kompanen geen geschikte gids meer voor ons.

Iets dat ik wel als verontrustend  ervaar is de Skidelskys overtuiging die je veelal ook bij de oldschool economen van deze tijd terug vindt. De Skidelskys verwoorden het als “climate radicals are also passionate haters of greed and luxury”

Laten we met zn allen duidelijk hierover zijn het woord,de woorden “climate radicals” zet al een toon. De aanname die volgens mij wel werkt is dat iedereen het vrij staat te consumeren wat een ieder zelf nodig heeft. Zolang als het gaat om dat producten die duurzaam, fair en vanuit MVO geproduceerd worden zou dat geen issue moeten zijn. De vorm is irrelevant en luxe is vaak een vorm van design gemixt met marketing. Vandaar dat er is helemaal niets mis met consumeren van welk product dan ook. Zeker als het duurzaam vanuit een circulaire economie geproduceerd wordt. Daarom hekel ik de uitspraak van de heren Skidelskys “climate radicals are also passionate haters of greed and luxury” Dit soort uitspraken zijn typisch voor oldschool conservatieve neoliberale VVDers om het maar politiek te maken, toch? Het is appels met peren vergelijken en je er te gemakkelijk van afmaken om zelf niet te gaan bedenken hoe er anders met de middelen die een ieder ter beschikking staan om te gaan. Niet al te min vind ik de gedachte gang van de Skidelskys wel bijzonder interessant en de moeite waard om er over na te denken en de discussie er over aan te gaan.

In mijn beleving hebben we nieuwe perspectieven te bewerkstelligen. We hebben mensen nodig die ontregelende vragen op de juiste plekken aan de juiste mensen durven te gaan stellen. Mocht je hierover je gedachten willen laten gaan, laat het me weten.

Ter inspiratie bekijk ook

Schermafbeelding 2013-03-24 om 07.10.49

http://youtu.be/GzYahFIWtv8

en http://youtu.be/yeWz5Cg_BD4

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s